Sabtu, 05 April 2014

Filled Under:

Dosa meninggalkan Solat








Pada suatu hari,datang seorang wanita,  berpakaian serba hitam,... menandakan bahawa ia berada dalam kedukaan dan kesedihan... Dia melangkah menuju ke rumah Nabi Musa A.S ....Lalu diketuk pintunya perlahan-lahan sambil mengucapkan salam.... Maka terdengarlah jawapan salam,... dan wanita itu dipelawa masuk...
 


Wanita itu lalu masuk sambil kepalanya terus tertunduk.... Air matanya berlinangan sambil ia berkata, " Wahai Nabi Allah,... tolonglah saya agar Tuhan berkenan untuk mengampuni dosa keji yang telah saya lakukan..."

"Apakah dosamu ?  " tanya Nabi Musa terkejut. 
"Sungguh sukar, untuk saya katakan," jawab wanita itu.
" Katakanlah. Jangan ragu-ragu, aku sedia mendengar.." desak Nabi Musa.

 Maka perempuan itu berkata dengan tersekat-sekat,... "Saya telah berzina." ....Kepala Nabi Musa terangkat kerana terkejut dengan kenyataannya... Perempuan itu meneruskan kata-katanya lagi,..."Dari penzinaan itu saya pun hamil.... Satelah anak itu lahir... Saya mencekik anak itu sampai mati." ...Nabi Musa menggeleng-gelengkan kepalanya.... Dengan nada yang marah ia mengherdik,.. "Keluar kamu dari sini..!! agar bala Allah tidak jatuh ke dalam rumahku kerana perbuatan keji mu. ...Pergi !!.." sambil mengalih matanya kearah lain.

Bila seorang Nabi sudah menolaknya,... bagaimana pula manusia lain akan menerimanya ? ...Tergambar olehnya betapa besar akan dosanya.... Betapa jahat perbuatannya....Perempuan itu dengan hati bagaikan kaca jatuh ke batu,... hancur luluh,... bangkit dan melangkah keluar dari kediaman Nabi Musa.... Tidak tahu, kemana lagi hendak diadukan dosa yang ditanggungnya iu...Bahkan, dia tidak tahu ke mana arah yang harus dituju....

Setelah wanita itu meninggalkan kediaman Nabi Musa, Malaikat Jibril turun menemui Nabi Musa dan bertanya, " Mengapa engkau menolak seorang wanita yang mahu bertaubat dari dosanya.. ??  Tidak kah engkau tahu ada dosa yang lebih besar daripada itu? ".
Nabi Musa terperanjat lalu bertanya dengan perasaan ingin tahu kapada Malaikat Jibril.... "Betulkah ada dosa yang lebih besar dari dosa perempuan yang hina itu.."

"Ada..." jawab Jibril dengan tegas.

"Dosa apakah itu, wahai Jibril ? " tanya Nabi Musa semakin ingin tahu.

"Orang yang meninggalkan solat dengan sengaja dan tanpa ada rasa menyesal... Orang itu lebih besar dosanya daripada seribu (1000) kali berzina..." jawab Jibril.
Setelah mendengar penjelasan itu, Nabi Musa kemudian memanggil semula wanita itu mengadap kembali kepadanya... Ia mengangkat tangan dengan khusyuk untuk berdoa memohonkan keampunan kepada Allah terhadap dosa perempuan itu.

0 komentar:

Posting Komentar

Copyright @ 2013 Kisah Sejarah Islam.